piątek, 7 lipca 2017

Terenowy władca

Tak chyba w dosłownym tłumaczeniu brzmi nazwa tej terenówki.

Hyundai Terracan


Koreańska terenówka produkowana w latach 2001-2007 w przystępnej cenie. Jej nazwa pochodzi od słów terra oraz khan, czyli ziemia i władca.
Czy ta nazwa do niej pasuje?
Moim zdaniem tak, ponieważ od roku 1999, czyli od roku pojawienia się tego auta na rodzimym, Koreańskim, rynku samochód ten bazował pośrednio na Mitsubishi Pajero, które w terenie sprawuje się świetnie. Pierwsze modele, które były niedostępne w Polsce, posiadały 2.5 litrowy silnik wysokoprężny o mocy 103 koni mechanicznych pochodzący z Hyundaia Gallopera. W 2001 roku zaprezentowano Terracana na targach w Genewie, posiadał on wtedy dwie jednostki napędowe- 2.9 CRDi 150KM oraz 3.5 V6 o mocy 195KM.


W grudniu 2002 roku wprowadzono Terracana na polski rynek ze wspomnianymi wcześniej przeze mnie silnikami, jednakże egzemplarze sprzedawane na naszym rynku nie były dostępne w najuboższych wersjach. To znaczy że nie mogliśmy kupić w salonie Hyundaia, Terracana z klimatyzacją ręczną, z anteną od radia umieszczoną na masce oraz bez stopni bocznych ułatwiających wchodzenie do tejże terenówki.


Do zmiany biegów mogliśmy wybrać 4 stopniowy automat oraz 5 stopniową skrzynię manualną.
W 2004 roku zmieniono napędy oraz stylizację wnętrza. Jeżeli chodzi o napędy, to zamiast automatycznego dostawaliśmy trzy tryby do wyboru: napęd na tył, na wszystkie koła i na wszystkie koła z reduktorem. Jeżeli chodzi o wnętrze, to zmieniona została kolorystyka... Z czarnej na jasną. Dodatkową zmianą był silnik 2.9 CRDi, któremu zwiększono moc do 163KM.


W 2005 roku Terracan przeszedł facelifting i zmieniono m.in. tarcze zegarów na jasne, co jest widoczne na zdjęciu powyżej, lampy przeciwmgielne stały się prostokątne, powiększono wloty powietrza, czy chociażby wszystkie egzemplarze dostały aluminiowe felgi.


Czas na kilka praktycznych aspektów. Hyundai Terracan nie jest bardzo awaryjny, ale niestety jego mosty nie są tak mocne jak w Nissanie Patrolu, co czyni z niego nieco lżejszą terenówkę. Lżejszą oczywiście użyłem w przenośni, ponieważ to auto waży ponad dwie tony... Tym niemniej bez problemu jest w stanie pociągnąć 3 tonową przyczepę, czy też komfortowo zawieźć pięcioosobową rodzinę na wakacje, bowiem bagażnik dysponuje pojemnością od 1170 litrów do niecałych 2000 litrów. Ponadto posiada ramę jak typowa terenówka, oraz reduktor, co pomoże wydostać się z trudnego terenu.


Jeżeli chodzi o eksploatację, to rzeczami które często lubią się psuć są łożyska przednich kół, które raz do roku kosztować Was będą około 200 zł za przednią oś, chyba że kupicie lepsze jakościowo elementy i będziecie cieszyć się bezawaryjnością. Jeżeli chodzi o klocki i tarcze hamulcowe na przednią oś, to jest to koszt około 360zł, natomiast amortyzatory kosztują średnio 250zł. Oczywiście wszystkie ceny sprawdzałem dla całkiem popularnej wersji 2.9 CRDi o mocy 163KM. Jeżeli chcielibyście nabyć zadbany egzemplarz z przed faceliftingu, to musicie przygotować około 15 tysięcy złotych, natomiast za dobry egzemplarz po faceliftingu należy wydać około dwóch lub trzech tysięcy więcej.

Jeżeli podobał Wam się ten post, a tym bardziej samochód, zachęcam Was do komentowania oraz udostępniania :D

6 komentarzy:

  1. Niestety ja raczej nigdy przepadałam za autami terenowymi i zresztą dla mnie najważniejsze jest również to aby właśnie mój pojazd był jak najdłużej sprawny mechanicznie. W razie jakiejkolwiek awarii to wtedy ja dzwonię po pomoc drogową https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/oferta/ i wiem, że jest ot najlepsza opcja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie samochody terenowe są naprawdę potężne. Zawsze o takim marzyłem. Chyba niedługo kupię sobie taki. Wezmę pożyczkę pozabankową przez internet. Kolega mówił, że się opłaca a warunki umowy są jasno wyjaśnione na stronie internetowej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś właśnie taki stał u mojego taty w blaszanym garażu. Jeździliśmy nim do szkoły i na różne wycieczki. Gdy się zepsuł, to postał jeszcze trochę w garażu w Krakowie. To był fajny samochód.

    OdpowiedzUsuń