Renault Avantime
Niewątpliwie jest to wyjątkowy samochód, ponieważ jego wygląd łączy niecodzienność z czymś pospolitym, czyli VANa z Coupe. Jego powstanie zwiastowały targi samochodowe w Genewie w roku 1999, lecz produkcja trwała od 2001 do 2003 roku. Było tak, ponieważ inżynierowie Renault musieli zaprojektować drzwi, które spełniały by normy bezpieczeństwa, ponieważ Avantime nie posiada słupków środkowych. Tak więc projekt odpowiednich drzwi zajął 2 lata... Ostatecznie drzwi są cudem techniki, ponieważ ich zawiasy są 2 osiowe, co znaczy tyle że przy otwieraniu przesuwają się o 15cm do przodu aby ułatwić wsiadanie na tylną kanapę.
Procedura otwierania 55kg drzwi została wzbogacona o delikatne opuszczanie szyb w drzwiach, tak aby mogły się one otworzyć. Za takie ułatwienia w roku 2009 Avantime dostało nagrodę dla auta, do którego najłatwiej wsiąść. Niestety przez taką dbałość o pasażerów siadających z tyłu do przodu wsiada się odrobinę ciężej niż w innych autach. Ponadto przez tak ogromne drzwi, nie da się ich otworzyć siedząc z tyłu, a żeby je zamknąć należy użyć wyczuwalnie więcej siły, niż w typowych samochodach. Wspominałem o opuszczającej się szybie... Dla zmniejszenia ilości hałasu dostającego się do wnętrza tego pojazdu, szyby po zamknięciu drzwi dosuwają się do górnej uszczelki.
Tak oto prezentuje się rysunek tych drzwi:
Teraz już rozumiecie czemu to trwało aż 2 lata, oraz dlaczego te drzwi wytrzymują nacisk pięciu ton każde?
Dodatkową wygodę dla kierowcy wprowadza jego fotel, który regulowany jest w kilku płaszczyznach elektrycznie, dla pasażera przydałaby się jednak regulacja wysokości fotela.
Ponadto we wnętrzu tego promu drogowego znajdziemy wiele schowków i szuflad, które nie są aż tak wygodne w użytkowaniu, jak zakładali projektanci, a zagłówki nie spełniają swojej roli...
Wygoda podróżowania według jednych bije na głowę Mercedesa E klasę, ale jak dla mnie jest tylko porównywalna. Co i tak jest dużą pochwałą dla tego dużego samochodu.
Ale czy Avantime jest tak szybkie jak E klasa?
Do napędzenia tej ponad półtora tonowej kupy stali używano jednego z 3 silników, 2.0T 163KM, 3.0 V6 207KM oraz 2.2 dCi 150KM. Ciężko jest wybrać konkretną jednostkę napędową pod względem niezawodności... Oczywiście chodzi mi o benzynowe silniki, ponieważ 2.2 dCi mające 150KM jest niestety bardzo awaryjne, i odradzałbym jego kupno. Jednakże biorąc pod uwagę, że wyprodukowano zaledwie 8557 egzemplarzy, kupiłbym jakiekolwiek.
Aby nabyć Avantime musimy być gotowi na duże wydatki, ponieważ zestaw spojlerów kosztuje około 12 tysięcy złotych, amortyzatory to wydatek 230zł na przednią oś, a klocki i tarcze hamulcowe na przód to koszt 300zł. Tak na prawdę, to koszty części eksploatacyjnych nie są wygórowane, lecz całkiem spora liczba małych usterek potrafi stworzyć duży rachunek. Cena zakupu zadbanego egzemplarza to mniej więcej 20 tysięcy złotych, także całkiem nie mało, jak za nie mały samochód. Jeżeli jeszcze do tego doliczymy poszukiwania mechanika, który będzie potrafił naprawić to cudo, to wyjdzie na to, iż Avantime wymaga całkiem sporo troski oraz zaangażowania.
Stylistyka
Wygląd tego pojazdu moim zdaniem jest niesamowicie odważny, ponieważ krągłości oraz ostre linie tworzą samochód, który albo się komuś podoba, albo nie. Osobiście uważam Avantime za ładny samochód, ale to pewnie przez to, że lubię nietypowe kształty. Swoją drogą Avantime był wzorcem dla Renault Vel Satis oraz Megane.
Jedyne co mi się w tym samochodzie nie podoba, to wloty powietrza nad światłami. Wygląda to co najmniej nieciekawie, nawigacja GPS ma mały wyświetlacz a w słoneczną pogodę możemy zapomnieć o jej używaniu. Oczywiście można zasunąć roletę, ale nie sprawdza się to za dobrze. Kolejną rzeczą jest cienki lakier, który bardzo łatwo się rysuje.
Moim zdaniem Avantime zdecydowanie zostało wyprodukowane "przed czasem", ponieważ jak na razie nie utworzyła się nisza kochająca dwudrzwiowe vany. Lecz kto wie? Nie jest wykluczone, iż niedługo taka może powstać. Pozostaje nam tylko czekać...
A co Wy sądzicie o Renault Avantime? Dajcie znać w komentarzach :D
Następny post już we wtorek! :)
Osobiście nigdy nie brałem pod uwagę samochodu tej marki, ale faktycznie jak widzę to prezentuje się ona całkiem fajnie. Jak dla mnie również na stronie https://kioskpolis.pl/auto-do-15-tys-przeglad-ekonomicznych-modeli/ bardzo ciekawie napisano o zakupie ekonomicznego pojazdu do 15 tysięcy złotych.
OdpowiedzUsuń