X-type produkowany w latach 2001-2009 będzie tematem dzisiejszego wpisu. Samochód ten zasługuje na większe grono odbiorców, ponieważ jest z nim na razie podobnie jak z Lexusem. Tak na prawdę mało kto kojarzy tą markę, albo boi się kosztów utrzymania ich limuzyny. Przekonania te są co najmniej nie trafione. Oczywiście należy omijać jednostkę napędową pochodzącą z Forda (2.0 TDCI 130KM). Łuszczyła się tam pompa wysokiego ciśnienia, psuły się wtryski, dwumasy i zacierały się turbiny. Co ciekawe, tylko Mondeo 3 i ten Jaguar dostały ten silnik, natomiast inne Fordy z tych lat mające 2.0 TDCI pod maską, posiadają lepszą konstrukcję... Lepszym wyborem, jeżeli chodzi o diesle, jest 2.2 które niestety również nie jest pozbawione tych wad, co mniejszy brat, lecz zdarzają się one o wiele rzadziej. Niektóre egzemplarze dostały DPF, który zapycha się bardzo często... Jeżeli chodzi o silniki benzynowe, to mamy do wyboru V6 o pojemności od 2.1 do 3.0, które są raczej udanymi jednostkami generującymi przyjemny pomruk z wydechu. Najczęstszymi elementami budwy silników benzynowych, które się psują to cewki zapłonowe, różnorodne czujniki oraz termostat. Do napędzania tego małego Jaguara użyto napędu na przednie, bądź wszystkie koła, oraz 5-cio lub 6-cio biegowych skrzyni manualnych, lub automatycznych.
Dlaczego w Jaguarze zaimplementowano silnik z Forda?
Dlatego że w tamtych latach Jaguar borykał się z problemami finansowymi i nastała potrzeba zmian. Model X-type promowano hasłem "Pierwszy Jaguar, który kosztuje jak samochód". Niestety przez współpracę z Fordem, marka Jaguar musi uchodzić na pewne kompromisy, ale dzięki temu Jaguar produkuje auta do dziś. Co prawda X-type był komercyjnym strzałem w dziesiątkę, ale gdyby nie Ford, to nie oglądalibyśmy tego auta...
W Brytyjskim samochodzie widać Polski wkład. Wnętrze projektował Polak-Tadeusz Jelc. Trzeba przyznać, że wnętrze wygląda obłędnie.
X-type jest samochodem niewątpliwie pięknym wewnątrz, ale z zewnątrz nie jest już tak kolorowo. Niestety przednie lampy za bardzo przypominają te z Multipli, i dopiero gdy się nad tym zastanowić to to widać. Pomimo pokrewieństwa z Fordem Mondeo Mk3, we wnętrzu Jaguara jest o wiele ciszej oraz wygodniej, a jedyne części z Forda, to stacyjka i mechanizm regulacji pasów. Co prawda wnętrze jest konserwatywne, ale za to spasowanie wysokiej jakości materiałów potęguje poczucie komfortu i klasy auta. Ponadto dzięki płycie podłogowej z Mondeo, mały Jag prowadzi się bardzo dobrze.
Jeżeli zdecydujecie się na X-type'a to musicie uważać na egzemplarze z początków produkcji, gdzie w automatach pękają zębatki biegu wstecznego, cała elektryka skrzyni, nawet w manualnych skrzyniach biegów zdarzają się awarie. Winne są często synchronizatory. Niestety półosie, jak i cały układ napędowy, w wersji z napędem 4x4, potrafi wymagać kosztownej naprawy. Wspominałem już kilka razy o pokrewieństwie z Mondeo. Niestety Jaguar jest droższy przy niektórych naprawach przez to, że niektóre części zostały zaprojektowane przez Jag'a. Jeżeli chodzi o rdzę, to należy zwrócić uwagę na uszczelki tylnych drzwi-to najczęstsze miejsca, w których objawia się korozja.
Nadszedł czas na części eksploatacyjne. Za klocki hamulcowe przyjdzie nam zapłacić około 130zł na przód, za tarcze-360zł, również na przednią oś. Jeżeli chodzi o amortyzatory to kosztują one 510zł za przednią oś. Jeżeli chodzi o kupno samego samochodu, to ceny plasują się w przedziale od 5000zł do aż 45000zł. Tak więc na zakup dobrego egzemplarza, jeszcze z przed liftingu musicie przeznaczyć około 14-16 tysięcy złotych, natomiast na egzemplarze poliftowe, w dobrym stanie można nabyć za około 20 tysięcy złotych.
Face lifting miał miejsce w 2007 roku i zmieniono wtedy lekko wygląd grilla... Ponadto od 2003 roku produkowany był drugi w historii Jaguar kombi. Ciekawe że odmianę kombi nazywano "estate".
Co Wy sądzicie o tym modelu? Podzielcie się swoim zdaniem w komentarzach :D
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńAkurat takie auto mi się kiedyś marzyło i nadal rozważam jeszcze gdzieś w myślach, że go sobie kupię w przyszłości. Nawet już dokładnie czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/gdzie-sprawdzic-samochod-przed-kupnem/ gdzie można sprawdzić samochód przed jego definitywnym zakupem.
OdpowiedzUsuń