Oczywiście pewnie dużo z Was wie jak ważne jest dbanie o utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach, ale tak gwoli przypomnienia piszę ten post :D
Kiedy ciśnienie jest za wysokie, nasze opony nie są w stanie dawać nam optymalnej przyczepności a jeżeli za mocno napompujemy oponę, może zwyczajnie pęknąć. Jeżeli mamy za małe ciśnienie, to teoretycznie możemy otrzymać większą przyczepność, ale niestety to tak nie działa jeżeli jedna z opon ma większe a druga mniejsze ciśnienie. Jeżeli mamy niedopompowane koło, to nasze auto będzie ściągać w jedną stronę(w tą gdzie mamy mniej powietrza w kole), szybciej zużyją nam się opony, auto będzie więcej palić(nawet do litra więcej) i poziom hałasu wewnątrz kabiny wzrośnie. Jeżeli parkujemy w ciepłym miejscu, zimą, powietrze może uciekać, dlatego lepiej napompować sobie opony czystym azotem. Jeżeli to zrobimy, to nasze opony wydłużą swoje życie, ponieważ guma nie będzie się utleniać, przez co nie będzie się osłabiać z roku na rok. Przynajmniej nie tak bardzo jak przy stosowaniu powietrza do wypełniania naszych opon.
Ważne jest również, że gdy mierzycie ciśnienie w oponach, powinniście robić to kiedy ogumienie jest zimne, ponieważ gdy już rozgrzejecie opony, wskazanie kompresora będzie błędne. Jeżeli nie wiecie jakie ciśnienie powinniście mieć w waszych kołach, z pomocą przychodzą: klapka wlewu paliwa, słupek lub wnętrze drzwi, lub instrukcja, ale kto by to czytał? Ciśnienie powinniście sprawdzać co miesiąc, żeby mieć pewność że macie proste felgi, spalanie nie wzrosło z powodu zbyt małego ciśnienia tylko przez Waszą jazdę, oraz że powierzchnia styku opony i felgi jest czysta, czyli szczelna. Tak więc jeżeli wjechaliście ostatnio w dziurę sprawdźcie ciśnienie w oponach, obejrzyjcie dokładnie koła, bo może się okazać że wygięliście felgę...
P.S. Jeżeli chodzi o pęknięcie opony to musi ona się rozgrzać do wysokiej temperatury, musi być stara i trzeba jechać szybko. Z drugiej strony jeżeli jest dętkowa to wystarczy duże ciśnienie :D Generalnie pęknięcie opony jest uzyskiwane niemalże w warunkach laboratoryjnych :P Na ogół może się rozszczelnić połączenie między felgą a oponą, lub wentyl.
Ciekawy artykuł
OdpowiedzUsuńmiło się czyta te wpisy!
OdpowiedzUsuń2.4 bara we wszystkim co mam XD
OdpowiedzUsuń