środa, 8 lutego 2017

Saab-auto dla odważnych?

Na początek trochę historii:

...Szwedzka firma Saab trudniła się produkcją samolotów, dlatego też na Saaby często mówi się "Saaboloty". Ma to dosyć mocną podstawę w sposobie prowadzenia i komforcie jaki nam oferują. Saabem się leci nad asfaltem a nie po nim jedzie...

Saab 900 jest samochodem który był produkowany od 1978 do 1998 roku. Zastąpił go model 9-3.
900tka była pierwszym seryjnie produkowanym autem w Europie z benzynowym turbodoładowanym silnikiem. 900tka I była znana jako "krokodyl" przez maskę oraz przylgnęło do niej hasło: "The Saab 900: built like a Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW" co oznaczało "Saab 900: zbudowany jak Mercedes, bezpieczny jak Volvo i o wiele fajniejszy niż BMW".


Model bazował na modelu 99 z 1969 roku:


Generalnie krokodyle były wyposażane w silniki z turbo(2.0T 175KM, 2.0T 145KM, 2.1 141KM). Jeżeli chodzi o wyposażenie to mogliśmy dostać ABS, szyberdach, podgrzewane przednie fotele oraz klimatyzację i skórzaną tapicerkę, centralny zamek oraz blokadę skrzyni biegów. Jeżeli mówimy o krokodylu, należy pamiętać o tym, że poza normalnymi wersjami wychodziły również Aero i Turbo. Pojawiły się one na rynku w roku 1979 i deklasowały BMW serii 5, które wtedy wyznaczało wzór prowadzenia i osiągów. Saaby Aero były wyposażane w najmocniejsze odmiany silników turbo i w najlepsze wyposażenie jakie wtedy Szwedzki koncern oferował. Krokodyle, aby osiągnąć więcej mocy miały usuwane w fabryce katalizatory. Wytwarzały one 175 koni mocy, podczas gdy wersje z katalizatorami tylko 160 do 165 koni.

Więcej historii o Saabie niedługo pojawi się na blogu :D

Głównym tematem dzisiejszego posta jest Saab 900 II



Chciałem na bloga dodać jakieś auto które niedługo będzie youngtimerem, a przynajmniej ma takie zadatki. Saab 900 II jest wersją poliftingową I generacji, która odbyła się w lipcu 1993 roku. SAAB przykładał niebotyczną uwagę do bezpieczeństwa, dzięki temu Saabem można było zburzyć budynek a kierowca byłby cały, bez żadnych zadrapań. Ta cecha sprawiła iż szwedzki koncern tracił pieniądze na każdym sprzedanym aucie i z powodów finansowych 2 generacja Krokodyla została wydana w 93 roku zamiast w 91, kiedy była już gotowa... 900tki wychodziły w trzech wersjach nadwozia: Coupe, Hatchback i Cabrio. Każda z nich gwarantowała niebotyczne bezpieczeństwo oraz niesamowity komfort. 900tka plasuje się w segmencie D a na parkingu zajmuje ok 4.6m. Jeżeli chodzi o silniki to konkretne motory przypisywane były do konkretnych wersji wyposażenia. I tak mamy SE-najwyższą możliwą wersję wyposażenia. Tak na prawdę nie chodziło o wyposażenie a o silniki, chociaż więcej modeli o oznaczeniu SE ma lepsze wyposażenie niż S. Standardowo mogliśmy w niej mieć: klimatyzację oraz podgrzewane fotele, a także zintegrowany z tylną kanapą fotelik dziecięcy. Drugi można było nabyć opcjonalnie. Wersje z silnikiem V6 standardowo wyposażone były w układ TCS.

*TCS-Układ TCS aktywnie zapobiega poślizgowi kół napędzanych pojazdu, korzystając z informacji o obrotach kół przekazywanych przez czujniki układu ABS.
Prościej mówiąc:
Układ ten podczas jazdy na śniegu i lodzie pomaga w utrzymaniu obranego kierunku jazdy podczas przyspieszania. Na miękkich nawierzchniach zapobiega ślizganiu się kół podczas jazdy po piasku lub błocie. Na wzniesieniach pozwala ruszać bez problemów nawet przy znacznym nachyleniu drogi. Na poziomych nawierzchniach nie pozwala na ruszanie z piskiem opon.*

 Oraz opcjonalnie: skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, odtwarzacz CD oraz tempomat. Niższą wersją wyposażenia było S. Mogliśmy mieć w niej: standard z wersji SE oraz opcje z SE, poza silnikami. W wersji S do wyboru mieliśmy tylko rzędowe 4 nieuturbione, kiedy SE oferowała nam R4 z turbo, bez turbo oraz V6. Były również Saaby 900 NG, gdzie oznaczenie NG oznaczało "New Generation" oraz było tzw. "golasem".


SILNIKI(razem z nazwą modelu):
-> 900 S      2.0i 133KM i 180Nm            Produkowany tylko w latach 1993-1994
-> 900 S      2.0i 131KM i 177Nm                   Opcjonalnie skrzynia automatyczna
-> 900 SE    2.3i 150KM i 210Nm                   Opcjonalnie skrzynia automatyczna
-> 900 SE    2.5 V6  170KM i 227Nm             Opcjonalnie skrzynia automatyczna
-> 900 Turbo S/Talleadega   2.0 185KM i 263Nm

Teoretycznie najsensowniejsze są silniki 2.0 turbo oraz 2.0 131KM, ponieważ dosyć dużo jeździ ich po drogach i części nie powinny być zabójczo drogie, chociaż właśnie na to głównie narzekają użytkownicy Saabów. Drobne usterki też uprzykrzają życie właścicielom. Jeżeli chodzi o skrzynie biegów, to też potrafią przysparzać kłopotów, ale zdecydowanie najgorszą względem awaryjności jest przekładnia Sensonic. Oferowano ją tylko z silnikami turbo a jego automatyczne, komputerowo sterowane sprzęgło było bardzo awaryjne oraz drogie... Na szczęście Saab wycofał ją z produkcji :D



Średnie spalanie Saabów jest normalne jak na silniki które oferuje. 2.0 131KM spala średnio w mieście ok 11 litrów benzyny, w trasie ok 7l/100km. Minimalne spalanie wypada na poziomie 9 litrów w mieście i 6.5l na trasie. Maksymalnie spali nam 13 l/100km w mieście. Natomiast silnik 2.0 Turbo spala maksymalnie w mieście 13l/100km, minimalnie-8.5l/100km. Na trasie-7.4. Jeżeli chodzi o LPG to szczerze mówiąc wszystkie silniki będą długo służyć przy dobrej instalacji gazowej. Saab oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny. 900tkę II możemy nabyć już za 1500zł, za zadbany egzemplarz należy przeznaczyć ok. 7-10 tysięcy, a za egzemplarz w stanie kolekcjonerskim, nawet ok. 15 tysięcy złotych... Ogromną zaletą każdego Saaba jest jego dopracowanie, dlatego też silniki zasługują na uznanie, oraz ergonomia.  Najczęściej polecane są wersje 2.0 Turbo S 185KM oraz 2.0 S 131KM. Bardzo wiele osób je poleca. Głównym minusem Saaba jest to, że męczą go drobne usterki, ale należy pamiętać, że jego produkcja została zakończona w 1998 roku, tak więc jest to dosyć stare auto, którego cena będzie już tylko wzrastać. Wnętrze oferuje bardzo wysoki komfort, a zawieszenie jest czymś pomiędzy niemieckimi a francuskimi standardami. Przez pewien okres czasu Saab współpracował, a właściwie należał do General Motors, dlatego też wiele części pochodzi z Vecrty i Calibry. Saab 900 jest samochodem wartym polecenia. W końcu po co prowadzić inne auta, skoro można pilotować Saaba?

Co sądzicie o nowej formie postów? Co myślicie o Saabie 900? Dajcie znać w komentarzach :D

1 komentarz: