poniedziałek, 13 lutego 2017

Zima, śnieg, mróz

"...Jest zima, to musi być zimno..."

Moim zdaniem mogło by być już lato, ale to tylko moje zdanie, jednakże duża ilość śniegu=duża ilość zabawy dla posiadaczy aut z napędem 4x4 lub z napędem na tył, lub, i tu Was zaskoczę, z napędem na przód. Tak... Auta z napędem na przód też pozwalają się troszkę pobawić, ale wiadomo że to nie to samo co napęd RWD albo 4x4.

Ale co się stanie kiedy nie będziecie chcieli się ślizgać cały czas, tylko jechać prosto w najcięższych warunkach? Wtedy zapragniecie napędu na 4 koła, dlatego też dzisiaj pokażę Wam moje 2 typy całkiem dobrych samochodów z napędem na 4 koła z dalekiego wschodu, no może 3 :D

Pierwszym jest Honda HRV.



Crossover ten bazuje konstrukcyjnie na CR-V a stylistycznie na Civic'u VI generacji. Wypuszczono ją w roku 1998 ale do Europy trafiła rok później natomiast jej produkcję zakończono w 2005 roku. Niektóre źródła podają że w 2006 roku, więc i takie "rodzynki" da się znaleźć. Przez te kilka lat produkcji ludzie patrzyli na nią z pogardą, nieco jak na Multiplę. Jednakże była protoplastą miejskich crossoverów 2 i 4 drzwiowych na które dzisiaj jest tak duża moda. Plasuje się w segmencie crossoverów B a z zewnątrz wygląda dosyć pojemnie oraz zwarcie. Wewnątrz natomiast oferowała dosyć skromne wyposażenie, jak to w Hondzie...


Mogliśmy dostać kierunkowskazy, kierownicę, siedzenia, nawiew a nawet klimatyzację manualną, ABS, elektryczne szyby i elektrycznie ustawiane lusterka :D Poza tym dostawaliśmy kawałek dobrego samochodu, co prawda troszkę rdzewiał, ale można to jej wybaczyć. Jej jednostki napędowe to 1.6 105KM dla napędu na przód i 4x4 oraz 1.6 124KM tylko dla 4x4. Zestrojone były z 5 stopniowym manualem oraz bezstopniową skrzynią CVT. Ważyły one od 1309kg do 1386kg a bagażnik miał 285l pojemności. W roku 2001 przeszła face lifting, który zmienił tylko drobne aspekty kosmetyczne tego samochodu. Średnie spalanie 1.6 105KM z napędem na 4 koła to ok 10.5l/100km po mieście i ok 7.5l/100km na trasie, natomiast z napędem na przód to już 10l w mieście i ok. 7.1l/100km w trasie. Silnik 1.6 VTEC to 7.6l w trasie i 10.4l w mieście, a koni mamy deczko więcej :) Za dobry egzemplarz należy wyłożyć troszkę poniżej 10 tysięcy złotych.

Skrzynia biegów CVT-W dużym skrócie zachowuje się jak skuter... Ma jeden bieg na którym aby auto przyspieszało, trzyma je na wysokich obrotach. Z czasem, w Audi, dopracowano je i wygenerowano jej biegi, przez co zachowuje się jak normalna skrzynia biegów(nazywa się Multitronic). Niestety do dzisiaj nie oferuje ona komfortu jazdy ani niskiego spalania.

Drugim typem jest Toyota Rav4



Jej przygoda rozpoczęła się w 1994 roku i trwa do dziś. Skupmy się na drugiej generacji, tj. od 2000 do 2005 roku. Oczywiście ceny do tej pory utrzymują się na wysokim pułapie, za dobry egzemplarz trzeba wydać ok 20 tysięcy złotych, natomiast za tą cenę dostajemy bardzo dobry samochód, który do dzisiaj wygląda całkiem świeżo. Można ją zakwalifikować do SUVów segmentu B. Doczekała się IV generacji i ta najnowsza wygląda jak wszystkie inne SUVy. Z drugiej strony taka panuje teraz moda, więc można to uznać za strzał w dziesiątkę. W drugiej generacji mogliśmy dostać ABS, ESP, tempomat, elektryczne szyby i lusterka oraz klimatyzację.


Silniki jakie możemy mieć pod maską 2 generacji to 1.8 VVTi 125KM (FWD), 2.0 150KM i 2.0 D-4D 116KM. Oba dwulitrowe silniki dostępne były tylko dla wersji AWD. Spalanie 1.8 to 6.2l w trasie i ok. 9.5l/100km w mieście. Silnik 2.0 spali około litra więcej, natomiast diesel pali ok. 6 litrów w trasie i ok. 9 litrów w mieście. Ciekawostką jest to że 2.0 150KM mogliśmy mieć zestrojone z 5 biegową skrzynią manualną oraz automatyczną 4 biegową. Masa tego samochodu to od 1150kg do 1300kg, a bagażnik pomieści od 150l do 766l. W 2003 roku Ravkę poddano face liftingowi, i silnik 2.0 na rynku amerykańskim zastąpiono V6 2.4l. Rav4 dysponowała napędem na przednią oś, jak i napędem AWD.

Różnice między AWD I 4x4

W napędzie AWD aby zapewnić maksymalną przyczepność używa się LSD(mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu) oraz elektronicznego sprzęgła. Pozwala to na przekazywanie mocy do kół które mają dobrą przyczepność, oraz do tych które potrzebują mocy i momentu obrotowego, i jednoczesnym odcinaniu dopływu mocy do kół które nie mają trakcji. Systemy AWD są stosowane w samochodach które muszą szybko pokonywać trudny teren, np. Subrau Impreza czy Audi Quattro. Napęd ten uważa się za najbezpieczniejszy, ponieważ kierowca nie musi ręcznie wybierać kół które mają być napędzane.
Napęd 4x4 pozwala na rozdzielenie mocy 50% na przednią i 50% na tylną oś. Jest stosowany w samochodach terenowych, ponieważ lepiej radzi sobie w warunkach off-roadowych ale może być niebezpieczny podczas jazdy na szutrze(kiedy koła kręcą się z inną prędkością, to nie są spowalniane jak w AWD, tylko cały czas dostają mocy). Kolejnym przykładem jest jazda w zakręcie, kiedy to koła od wewnętrznej strony zakrętu pokonują mniejszy dystans niż te od zewnętrznej strony. Wyobraźcie sobie teraz sytuację kiedy wszystkie koła kręcą się z tą samą prędkością... Wtedy najczęściej wypadamy z zakrętu.

Ostatnim typem na dziś jest Suzuki Jimny

Samochodzik terenowy, mały, zwarty, gotowy do ciężkiego terenu. Gotowy od 1998 roku do.... dziś! Tak, dalej jest produkowany. Za jego korzenie można uznać Suzuki, i tu Was zaskoczę, JIMNY z roku 1969. Tak, generacja Jimnyego ze zdjęcia to 3 odsłona tej terenówki. Do rzeczy, Jimny ma stały napęd na.... tylną oś z ręcznie dołączanym napędem na 4 koła, posiada on reduktor. Face liftingi tego auta miały miejsce w 2004 roku oraz 2012, jednakże nie zmieniło się za bardzo. Z wyposażenia mogliśmy otrzymać: wspomaganie kierownicy, Isofix, klimatyzację, centralny zamek, radio CD, podgrzewane siedzenia i lusterka, skórzaną tapicerkę i światła przeciwmgielne. Jimny zajmuje segment I, czyli aut terenowych takich jak Mercedes GL czy Land Rover Defender. Jedyną wersją nadwoziową była właśnie ta ze zdjęcia, czyli 3 drzwiowa. No dobra, była też druga-Cabrio... Silniki jakie napędzały tą kieszonkową terenówkę to: 0.7T 67KM, 1.3 80KM produkowany do 2002 roku oraz 1.3 VVT o mocy 85KM i do tego silnika mogliśmy zamówić skrzynię automatyczną, co prawda 4 biegową, ale automatyczną. Spalanie tych silników jest bardzo zróżnicowane, silnik Turbo pali 4 litry na trasie a 8 w mieście, natomiast VVT w mieście spala ok. 9 litrów na 100km a na trasie ok. 6 litrów, zaś pozostałe benzynowe jednostki spalają ok 7 litrów na trasie i 9.2l w mieście. W 2004 roku wprowadzono do gamy silnikowej diesle 1.3DDiS 70KM i 1.5TD 86KM z Renault. Oba silniki palą ok 5 litrów na trasie i 7 litrów w mieście. Jimny waży od 1060kg do 1200kg a bagażnik pomieści od 112l do 817l. Za używany egzemplarz przyjdzie nam zapłacić ok. 10 tysięcy złotych a za nowy ok 70...



Podsumowując samochody te sprawdzają się dobrze w terenie i jeżeli mieszkacie w Bieszczadach lub innych górach, albo na wsi gdzie drogi są nie przejezdne, i nie chcecie Audi z napędem quattro to może warto rozważyć Ravkę albo Jimny? Honda też da radę, ale jednak Toyota i Suzuki mają lepsze wyposażenie.

A jakie jest wasze zdanie na temat tych samochodów? Podzielcie się nim w komentarzach :D

4 komentarze:

  1. Super artykuł, ale pamiętajmy również o regeneracji mechanizmów różnicowych które mają bardzo ważną rolę w konstrukcji dyferencjału. Polecam udać się do wykwalifikowanych firm z precyzyjnym oprzyrządowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna Honda.

    OdpowiedzUsuń
  3. Suzuki już na wymarciu są.

    OdpowiedzUsuń