wtorek, 28 marca 2017

Lancia Lybra-udane Włoskie auto, czy niewypał?

Lancia jest jedną z tych marek do których trzeba coś czuć, albo ją omijać.

Jest tak przez dosyć dużą awaryjność wielu modeli, ale Lybra jest nieco inna. Nie jest ładna, tak jak inne Lancie, ale za to jest świetnie spasowana oraz przestronna.


Lancia Lybra była produkowana pomiędzy 1999 a 2005 rokiem i jej jakość wykończenia jest do dzisiaj zaskakująca. Podczas podróży tym wehikułem nie słychać żadnych plastików, co może zawstydzić niejednego Mercedesa. Ciekawostką jest fakt, iż w okresie kiedy Saab tworzył samochody z Lancią, a były to lata 80, okazywało się że Lancie były lepiej wykonane niż bardziej prestiżowe Saaby. Kolejną zaletą Lybry jest płyta podłogowa. Pochodzi ona z Alfy Romeo 156, a zawieszenie jest niezależne. Zarówno z przodu jak i z tyłu. Piętą Achillesową jest elektronika, która często płata figle, ale przez cały czas dba o naszą wygodę i bezpieczeństwo. W Lybrach dostajemy specjalnie zaprojektowany system nagłośnienia Bose(no może poza najuboższą wersją), składający się z 7 głośników, które są co najmniej zadowalające. Ponadto na potrzeby tego systemu Lybra została maksymalnie jak to możliwe wyciszona.


W Lybrze bardzo podoba mi się fakt istnienia tylko dwóch wersji nadwoziowych- SW i Berlina, czyli odpowiednio kombi oraz sedan.



Wnętrze Lybry jest bardzo przestronne oraz pakowne. Sedan oraz kombi mają 420l pojemności, natomiast kombi maksymalnie może mieć 1300l, także jest to całkiem sporo. Dosyć dużą zaletą Lancii są silniki z Fiata, mianowicie 1.9 JTD oraz 2.4 JTD, które ogólnie są całkiem oszczędne oraz mocne. Oczywiście przy takim wieku auta nie unikniemy usterek, ale można powiedzieć że są to bardzo trwałe jednostki. Silnik 2.4 mający 135KM powyżej 100km/h pokazuje swój temperament oraz moment obrotowy, można powiedzieć że wtedy rozwija skrzydła. Oba silniki są wyposażone w Common Rail, co jak dla mnie jest dużą zaletą. Niestety w 1.9JTD często psują się koła dwumasowe, a w 2.4 wysoką awaryjność wykazuje turbina ze zmienną geometrią... W 2002 roku Lybra przeszła face lifting i moc 2.4 JTD podniesiono do 150KM. Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe to cóż...  Najtrwalszym silnikiem jest 2.0 150KM. Koszt instalacji gazowej będzie większy, ponieważ jest to jednostka pięcio cylindrowa, ale nie jest zbytnio awaryjna. Odradzam jednostkę 1.6 w której zrywały się paski rozrządu, wypalały się pierścienie oraz wycierały wałki rozrządu. W benzynowym 1.8 często awarii ulegał wariator zmiennych faz rozrządu.

Zmienne fazy rozrządu
W skrócie jest to system, który pozwala uzyskać bardziej płaską linię momentu obrotowego, co daje lepszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Ponadto pozwala zmniejszyć spalanie oraz uzyskać więcej mocy z takiej samej pojemności, jak silnik bez zmiennych faz rozrządu. Przykładem może być 1.6 VTEC z Hondy o mocy 160KM a w wersji ze zwykłym rozrządem już 125KM. Systemy te są różnie nazywane oraz bardzo często stosowane, np. w BMW nazywa się on Doppel-Vanos, a w Toyotach VVT-i.


Lybra jest samochodem który się kocha, albo nienawidzi.
Wiele napraw można przeprowadzić samemu, a fora posiadaczy są bardzo pomocne. Dużo części od Alfy lub Fiata pasuje do tej Lancii, ale też bardzo dużo nie pasuje i trzeba się naszukać. Bardzo dużym minusem jest mała znajomość mechaników na Lybrach, więc większe naprawy sprowadzają nas do serwisów... Najczęstszą usterką jest siłownik lewej przedniej szyby, który bardzo szybko się psuje, oraz częste przepalanie się żarówek postojowych. Do większych bolączek można zaliczyć awaryjną pompę wody, alternator, przepływomierz oraz łożyska kół. Przy wysokich temperaturach, czyli ok. 30 stopni Celsjusza, wskazania obrotomierza oraz prędkościomierza są niezgodne ze stanem rzeczywistym... Za bardzo mocny element Lybry można uznać układ kierowniczy, który jest pancerny.


Lybrę możecie nabyć w przyzwoitym stanie już za ok. 5000zł, a przednie amortyzatory kosztują ok. 160zł za sztukę. Klocki oraz tarcze hamulcowe natomiast to wydatek rzędu 300zł za komplet na przód. Tak więc ceny części oraz zakupu nie są ogromne, a należy pamiętać że jest to segment D, jednakże Lybrę uznajemy dzisiaj za dużego kompakta, z bogatym wyposażeniem. Jeżeli już mówimy o wyposażeniu, to chciałbym zaznaczyć, że w latach produkcji, Lybra była jednym z najlepiej wyposażonych samochodów. Oferowała między innymi: 4 poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, zintegrowany radioodtwarzacz i komputer pokładowy z obsługą zmieniarki CD. Bogatsza wersja tego systemu nazywanego ICS posiadała telefon komórkowy i nawigację satelitarną. Powracając do wyposażenia to wszystkie Lybry miały dwustrefową, automatyczną klimatyzację, a większość elektryczne szyby oraz 15 calowe felgi aluminiowe. Z dodatków mogliśmy zostać wyposażeni w: kurtyny powietrzne, otwierany dach, Webasto, ogrzewane i elektrycznie sterowane fotele przednie, czujniki parkowania, ASR, ESP, tempomat, czujnik deszczu, światła xenonowe, itd... Ciekawym systemem jaki został zastosowany w tejże Lancii jest "Hill Holder", który to wspomaga ruszanie pod górę. Jak widać wyposażenie jest obszerne, a jedyny sposób żeby je poznać z zewnątrz auta to felgi. Niestety nie udało mi się nigdzie znaleźć jakie felgi odpowiadają jakiemu wyposażeniu, mogę się tylko domyślać. Jeżeli wiecie, to proszę zostawcie informację w komentarzu! :D



Podsumowując Lancia Lybra warta jest uwagi, ponieważ wyposażeniem i komfortem potrafi zawstydzić Niemieckie i Francuskie samochody. Niestety jej awaryjność potrafi być całkiem duża, ale generalnie nie jest źle. Komfort jazdy jest tak wysoki jak poziom bezpieczeństwa w Saabach, zadbano o niego z wręcz patologiczną precyzją.

MAŁE OGŁOSZENIE
Od tej pory we wtorki będę publikował posty o samochodach, które są idealne do codziennej jazdy, a w czwartki będą posty o samochodach z duszą, które również nadają się do codziennej jazdy, lecz są dla ludzi z polotem i fantazją.

Dajcie znać co sądzicie o Lybrze w komentarzach! :D

1 komentarz:

  1. My dad love Soferia! He bought new couch yesterday. We would recomend this store!

    OdpowiedzUsuń