czwartek, 30 marca 2017

Ford Escort-Klasyk na co dzień.

Stary Ford Escort przypomina czasy w motoryzacji, kiedy wszystko było proste i mało awaryjne.

Buszując po internecie natknąłem się na pewne ogłoszenie, w którym to został zamieszczony Ford Escort mk4, który wygląda całkiem przyjemnie. To przez niego zadałem sobie pytanie, czy auto starsze, ale dobrze zadbane, pretendujące do miana klasyka będzie dobre na co dzień?


Myślę, że jeżeli ktoś szuka taniego klasyka, to jak najbardziej Ford Escort Mk4 ma na niego zadatki. Przy okazji wersja cabrio pozwala mieć całe niebo dla siebie. Jest to auto wyróżniające się z tłumu oraz absolutnie proste w samodzielnych naprawach.

Kilka faktów:
Produkowano go od roku 1986 do 1990 a tak na prawdę do 1995 roku ale na innych rynkach, np. w Brazylii. Escort Mk4 był tak na prawdę Escortem Mk3 po face liftingu. Zmieniono tylko zderzaki i dodano nowy silnik-1.4 73KM. Cechą charakterystyczną tego modelu jest opływowa maska, która obniżała współczynnik oporu powietrza Cx. Jest to współczynnik oporu powietrza jaki samochód stawia. Dla przykładu płaska ściana ma współczynnik Cx=1.5. W samochodach obniża się ten współczynnik przez różne spojlery, opływowe lusterka, czy wmontowanie układu wydechowego w podłogę samochodu. Najbardziej optymalny kształt z kolei ma jajko.


Powracając do naszego Escorta należy wspomnieć że silniki montowane w "tacie" Focusa nie grzeszyły mocą. Mówimy tu o silnikach od 1.4 73KM do 1.6 105KM o oznaczeniu XR3i, który to miał już wtrysk paliwa a nie gaźnik. Powstała też szalona wersja Escorta z silnikiem RS Turbo 1.6 o mocy 132KM ale tak na prawdę jego moc oscylowała w granicach 150KM.  Należy pamiętać, że przy masie ok. 900kg jest to dużo mocy. Niestety w cabrio ten silnik jest praktycznie nie do zdobycia. Ciekawostką jest to, że Escort Mk4 miał podgrzewaną przednią szybę, która była nowością dla segmentu C z tamtych lat. Ponadto siedzenia są bardzo wygodne a komfort prowadzenia duży, pomimo braku wspomagania. Piszę o tym samochodzie ponieważ jest to dobry wybór na pierwszy samochód. Chyba że lubicie jeżdżącą historię, wtedy to auto spełni również swoją rolę. Silniki nie palą zbyt dużo, natomiast 1.6 90KM pozwala jeździć całkiem żwawo tym "dziadkiem".


Koszty
Pieniądze jakie trzeba wydać na Forda Escorta Mk4 są śmieszne, ponieważ za 1500zł możemy nabyć hatchbacka, który nie będzie oczywiście pozbawiony od wad, ale w dobrym stanie posłuży jeszcze długi czas. Natomiast za wersje cabrio przyjdzie nam zapłacić ok. 4 tysięcy. Prezentowany na zdjęciach Escort kosztuje ok.7 tysięcy złotych, ale ma elektryczny dach oraz silnik z Forda Escorta RS2000 o mocy 150 koni. Sprawia to, że Ford przyspiesza do setki w około 7 sekund. Jeżeli chodzi o koszty eksploatacyjne to można powiedzieć, że są znikome, ponieważ amortyzatory na przód to wydatek 70zł za parę, natomiast tarcze i klocki na przód kosztują ok. 65zł. Należy dodać, że wszystkie rozwiązania w tym samochodzie są całkiem proste i sprzyjają domorosłym mechanikom. Dzięki temu wiele napraw możemy wykonać sami. Bardzo dużymi plusami Escorta są układ jezdny, widoczność oraz ogrzewanie. Minusy natomiast stanowią: drobne usterki, które sami możemy naprawić poświęcając około godziny codziennie przez dwa-trzy tygodnie, skrzynia biegów oraz wyciszenie. Trzeba pamiętać że to auto jest najzwyczajniej na świecie stare i kiedyś były inne oczekiwania wobec różnorodnych dźwięków wewnątrz kabiny, dlatego nie wewnątrz nie jest zbyt cicho. Warto jednak pamiętać że mówimy o wersji z rozkładanym dachem, wiec na pewno będzie całkiem głośno. Jeśli ktoś z Was będzie chciał kupić Escorta to musicie zwrócić uwagę na stan silnika oraz skrzyni biegów, ponieważ prawdopodobnie około 80% Escortów zostało doświadczonych przez życie i wymagają trochę miłości.

Koniec końców Escorta Mk4 nie jest trudno kochać, a przyczynia się do tego całkiem mała awaryjność, historia jaką jest przepełniony oraz wygląd klasycznego auta lat 80-tych. Kolejnym plusem tego amerykańskiego samochodu jest moment w którym coś naprawimy i to coś nie będzie nam sprawiało problemów przez długi czas. Fakt faktem, że jest to samochód nie aż tak powszechny jak Golfy, ale ilość części jest wciąż bardzo duża. Sprawia to iż Ford Escort mógłby zagrzać miejsce na naszym podjeździe, wystarczy się odważyć.

Co sądzicie o Escorcie? Podzielcie się swoim zdaniem w komentarzach :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz